Német zsoldosok Szomáliában
Közzététel ideje | május 25, 2010 | 22 hozzászólás | GaceTillerro
Bár főleg csak a német katonák külföldi akcióit aggodalommal figyelő német lakosságot érintette mélyebben a téma és ennek megfelelően a német média számolt be a dologról bővebben, a blog sem mehet el szó nélkül a német zsoldosok szomáliai akciójáról szóló hírek mellett. Elsőként az NDR televíziós csatorna számolt be róla még hétvégén, hogy a Münster melletti Telgtében székelő Asgaard német biztonsági cég megerősítette azon információkat, miszerint több mint 100 emberét Szomáliába küldi egy “helyi” hadúr szolgálatára.
Az egykori német katonatiszt, Thomas Kaltegärtner által vezetett cég az első osztagot már útnak is indította, hogy Galadid Abdinur Ahmad Darman, a központi kormányzatot bábkormánynak tartó és ezért ellene küzdő szomáliai politikus/hadúr (a Hawiyes klán tagja) szolgálatába álljon. Az NDR magát a hadurat is megkérdezte a dologról, aki szintén megerősítette az ügyletet, és elmondta, hogy a főleg egykori reguláris német katonákból álló csapat fő feladata a helyi embereinek kiképzése, segítése lesz, de emellett személyes biztonságára is ügyelni fognak és szükség esetén harci műveletekben is részt fognak venni.
Darman ezúttal is hangoztatta korábban már ismert nézetét, miszerint célja az ország irányításának átvétele és saját kormány létrehozása, bár ehhez valószínűleg a Hizbulnak és az al-Shabaabnak is lesz egy-két szava. Az Asgaard közleménye szerint mindenesetre a szerződésük személyek és vagyontárgyak védelmére, továbbá konvojok kíséretére szól, teljes fegyverzetben. Mindenesetre más német médiumok is felkapták a hírt, mindenfelé különböző szakértők szólaltak meg és mindannyian egyetértettek abban, hogy a német zsoldosok jelenléte súlyosbíthatja az amúgy sem túl könnyű szomáliai helyzetet, hiszen legrosszabb esetben egy újabb, jelentős hatalmi tényező jöhet létre, amitől a háború még súlyosabbá válhat – ebben az esetben a központi kormány összeomlása szinte biztos.
Saját véleményem szerint kissé túlmisztifikált az ügy, nem hinném, hogy 100 nagyon jól kiképzett zsoldos komoly felfordulást okozhat, egyszerűen már csak létszámuk miatt sem, másrészt pedig Darman nem rendelkezik olyan helyi támogatottsággal, hogy igazán jelentős csapatokat ki tudjon állítani. Maga a politikus egyébként is külföldön él, Szomáliában nagyon csekély hű követőinek száma. Ami mondjuk vicces szituáció lehet, hogy jelenleg is 13 német katona van a régióban (most Ugandában dolgoznak, ahol három magyar katona is ilyen feladatokat lát el), akiknek a feladata a szomáliai kormánykatonák kiképzése és oktatása, tehát legrosszabb esetben elképzelhető, hogy ellentétes célért, majdnemhogy egymás ellen fognak küzdeni Németország fiai. Ezt mondjuk az Asgaard közleménye kizárta, az abban foglaltak szerint a cég semmilyen olyan akcióban nem vesz részt, amely a német hadsereg vagy Németország érdekeivel ellentétes lenne.
Maga a szerződés mindenesetre nem egyik pillanatról a másikra történt, már 2009 végén felröppentek hírek egy ilyen alku megkötéséről, de akkor részleteket nem sikerült megtudni, bár már akkor ismertté vált Darman neve, mint megbízó. A zsoldosok a német hadsereg különleges alakulatának, a KSK-nak és a rendőrség GSG-9-es osztagának egykori tagjai. Tegnap már a német politikusok is megszólaltak az ügyben, párttól és elvektől függetlenül minden megkérdezett elítélte a dolgot, egyesek szerint ENSZ előírásokat is sértett az Asgaard szerződése, sőt, a német katonák szakszervezetének vezetője, Ulrich Kirsch teljesen megrökönyödve adott hangot ellenérzéseinek és döbbenetének.
Bár jelenleg Afrika közel egy tucat országában (pl. Elefántcsontpart, Kongói Demokratikus Köztársaság) tevékenykednek különböző nemzetiségű zsoldosok (pl. fehéroroszok, ukránok), Szomáliában az ilyen tevékenység sosem volt jelentős, főként az itteni polgárháború “specialitásai” miatt. De akárhogy is alakul ez az ügy, az tény, hogy a jövő az ilyen privát “zsoldostársaságoké”, amelyeknek segítségével egy gazdag ember akár elnök is lehet egy országban.
Hozzászólások:
22 válasz érkezett eddig a következő írásra: “Német zsoldosok Szomáliában”
Szólj hozzá!

május 26th, 2010 @ 11:49
Hat, az a 100 katona azert nem lefitymalando. SF vs szedettvedett horda eseten kozel 1:1000 a halalozasi arany. Fel lehet szorozni.
május 26th, 2010 @ 12:38
Zsír, tiszta hallivúd. Igaza van az előttem szólónak, ha tényleg komoly felszerelést is vesz nekik a hadúr, akkor azért számottevő erőt képviselnek az éhező, illetve harci morálban és szervezettségben sosem túl jeles fekete illetve arab irreguláris kötelékek között.
május 26th, 2010 @ 13:09
Zsír, tiszta hallivúd. Igaza van az előttem szólónak, ha tényleg komoly felszerelést is vesz nekik a hadúr, akkor azért számottevő erőt képviselnek az éhező, illetve harci morálban és szervezettségben sosem túl jeles fekete illetve arab irreguláris kötelékek között.
+1
május 26th, 2010 @ 17:34
Hát 100 katonával nem lehet megváltoztatni a harc menetét. Bár kétségtelen, hogy 100 jól képzett és felszerelt zsoldos megfelelő körülmények között akár a többi hadúr teljes képzetlen haderejét ki tudná irtani na de ez csak nagyon speciális esetben lehetne lehetséges,de városi harcban kizárt.
Enni ember tényleg csak kiképzésre és speciális pontok személyek védelmére és egy egy akcióra alkalmas.
Na de viszont ha egy elfogadhatóra kiképzik Darman erőit akkor az komoly fegyver tény lehet.
Bár igazából ha biztosra akar menni (és ha rohadt sok pénzt rááldoz) béreljen fel pár ezer idegen légióst azok kiirtják az ellenséget bár az is igaz, hogy hatalmas lesz a civil áldozatok száma is de kétlem, hogy ez túlzottan érdekelné őket.
május 26th, 2010 @ 22:08
“… ha tényleg komoly felszerelést is vesz nekik a hadúr…”
- ???
Nem a “hadúr” (értsük jól: elmebeteg, betépett bandafőnök) veszi a harwaret, azt a zsoldosok hozzák magukkal.
“…100 katonával nem lehet megváltoztatni a harc menetét…”
- Nem is ez a cél, ahogy a cikkben is benne van.
Ez csak pénzkereseti lehetőség a biztonsági cég alkalmazottai számára (olyasmi ez a cég, mint az amerikai Blackwater, ha jól értem… háborús kiképzés és szerepvállalás, katonai felszerelés és rangok, stb).
“…ha elfogadhatóra kiképzik Darman erőit akkor az komoly fegyver tény lehet…”
- Legfeljebb egy rivális banda ellen, nyugatiak ellen esélyük se lenne.
(most ne jöjjön senki a mogadishui eseményekkel 1993- ból, mert ott az amerikai parancsnokság úgy elrépázta az egész akciót, hogy éppen csak céltáblát nem ragasztott a saját katonáira… az egy “megnyerhető” harc lett volna, ha megkapják a srácok az AC 130 gunshipeket, és a tankokat, amiket a helyi parancsnok, Garryson tábornok egyébként igényelt is)
május 27th, 2010 @ 11:47
1:1000. Azért ők sem rambóók! Ráadásul európaiként ilyen ruhában, meg vértezetben Szomáliában… Plusz egy katona éves költsége annyi lehet, mint Szomália éves GDP-je.
Hírnek jó, de nem hiszem, hogy messze mennének:)
május 28th, 2010 @ 10:30
” Azért ők sem rambóók!”
Mar a waffen-ss is ilyen arannyal nyomult a keleti fronton, de ha megnezed akar a mar felhozott felresikerult mogadishui esemenyeket ott is 1000:19 hez volt az arany. Ez joval rosszabb, de az felresikerult.
május 28th, 2010 @ 14:50
“Legfeljebb egy rivális banda ellen, nyugatiak ellen esélyük se lenne.”
Ez így van (bár gerilla harcmodorban már nem annyira egyértelmű), de hát nem is valami normális hadsereg ellen fognak harconli, hanem ugyanojan szedetvedet benarkózott fanatikus hulladékkal mint ők maguk.
május 28th, 2010 @ 17:36
“…európaiként ilyen ruhában, meg vértezetben Szomáliában…”
??????????
- Aki ilyet mond, annak nem hogy egy átlagos katonai kiképzésről nincs a leghalványabb gőze sem, de valószínűleg ő maga sem látott még sem edzőtermet, sem atlétikai pályát soha (nem hogy edzett volna bármit is… hagyjuk már).
Amúgy meg:
- Egy kiképzett euro- atlanti katonának az égvilágon semmi baja nincs pusztán a hőségtől, még ha teljes harci felszerelést visel, és egy lékondicionálás nélküli páncélosban ül, akkor sem.akkor sem.
Azért ezek az euro- atlanti katonák nem ma kezdtek hadműveleteket Afrikában, hanem vagy 2500 éve, amikor a római birodalom lenyomta észak- Afrikát… azóta pedig, hadműveletek, háborúk százai zajlottak arrafelé.
Szóval, éppenséggel tudjuk, mit bír a “fehér ember”.
“… Plusz egy katona éves költsége annyi lehet, mint Szomália éves GDP-je…”
- Még ha volna is “Szomáliának” tényleges GDP- je, ez akkor is lényegtelen.
Lényeg, hogy a felbérlő bandafőnök ki tudja- e fizetni őket, vagy sem.
Ez most éppen igen.
május 29th, 2010 @ 07:52
Most találltam a youtubon: http://www.youtube.com/watch?v=cUnJ3C7DIeU&playnext_from=TL&videos=jjGGf4FQOk4&feature=featured
Így néz ki egy Szomáliai fegyverpiac.
május 29th, 2010 @ 08:23
De második világháborúban páncélosokkal vonultak, meg repülőkből bombáztak itt erről szó sem lesz.
Bar-Lev igazad van, én még nem láttam katonai kiképző terepet soha:) Ellenben abban biztos vagyok, hogy egy európai katona is meghal a betegségektől, dekoncentráltá válik a hőségtől és lelőhető, ráadásul drága Afrikai viszonylatban.
Amerikai csúcskatonák buktak már egy hatalmasat Szomáliában. Nem értem, hogy a németek számára ez nem intő jel? Ahogyan GaceTillerro írta nem fogják őket népmegmentőként fogadni (sőt!), ebből nekem egyenesen következik, hogy mind a 100 katona egyesével tök hülye/nincs tisztában a Szomáliai helyzettel/bűnöző és menekül Európából, hogy ilyet bevállalnak.
május 29th, 2010 @ 13:41
Balázs Balázs.
1. Egy elit katonának meg se kottyan a sivatagi klima ha arra képezték ki. Például két SAS katona tartja a sivatagban való éhen szomjan való gyaloglás nem hivatalos világrekordját pedighát Angliának nem sok sivataga van.
2. A betegségekkel kapcsolatban. NEM HALLOTÁL MÉG OLTÁSRÓL???
3. Lehet, hogy drágák de ott tudják, hogy ők nem tudnak ilyen szintü katonákat kiépezni és felszerelni. Másrészt több országban szolgálnak Európai zsoldosok főleg az idegen légóban.
4. Ez teljesen más mint a Black Hawk Down-ból megismer amerikai helyzet volt.
5. Ne írjál már ekkora hülyeségeket. Miért lennének hülyék? Jó pénzt kapnak ha oda mennek ( egy idegenlégiós kb 1,5 milliót keres havonta forintban, ez nem pontos adat régebben hallottam egy idegenlégióval foglakozó dokumentum filmben).Másrészt a kiképzés azért annyira nem veszélyes dolog, a testőrség már inkább, de szerintem Darman se annyira hülye, hogy oda menjen ahova nem szabad. A speciális küldetéseket meg valószínüleg meglepetésből éjszaka hajtják végre ami ellen az ottani katonák maximum fedezéknek jók.
6. Valószínüleg tökéletesen tisztában vannak a szomáliai helyzettel.
7. Ez egy biztonsági cég és nem az idegenlégió ide nemvehetnek fel akárkit. Szóval nemhinném, hogy bűnözőkkel lenne tele.
május 29th, 2010 @ 14:02
Balazs 1.
“…egy európai katona is meghal a betegségektől, dekoncentráltá válik a hőségtől és lelőhető…”
- Naná.
Ahogy egy afrikai narkós huligán is.
A fő eltérés az, hogy a kiképzett euro- atlanti jobban bírja a strapát, mint a narkós kannibál.
Ezt fogadd el, hogy így van.
“…Amerikai csúcskatonák buktak már egy hatalmasat Szomáliában…”
1. Ennek mi köze volt a hőséghez?
2. Fentebb világosan leírtam, miért “buktak”.
És, ha a 19 : 1000 + az apraja arány “bukás”, valamint a tény, hogy azzal még akkor nem volt vége a dolognak. Az elitek még visszamentek egy kis vadászatra, de ez már kevésbé ismert dolog.
3. Ha megkapták volna a megfelelő felszerelést (páncélosok, tankok, Special Air Service támogatás), és nem agyhalott bürokraták ellenőrizték volna azt a hadműveletet, Garryson tábornok srácai letaroltak volna mindent, és mindenkit, Mohamed Farah Aididdel és bandájával együtt.
Tényleg nem értem, miért hiszik tájékozatlanabbak azt, hogy, ugye, a hőséget a fehér ember “nem bírja”, ellenben a feketék közül még a legegyszerűbbek is lazán lenyomnák a Maratont 60 fokban is…
(((((
Röhely.
“…nem fogják őket népmegmentőként fogadni…”
- Nem is ez a céljuk, hanem a magas fizetés.
Úgy látom, ez nem volt világos a cikkből… ???
“…ebből nekem egyenesen következik, hogy mind a 100 katona egyesével tök hülye/nincs tisztában a Szomáliai helyzettel/bűnöző és menekül Európából, hogy ilyet bevállalnak…”
- Elohim BesHamaim/ Jumala Tahden/ Por Dios Gracias/ Uramisten…
1. Igen, egy kizárólag különleges rendőri/ katonai alakulatokból veteránokat toborzó, kizárólag a legnagyobb kockázatú helyzetekre szakosodott NÉMET biztonsági cég tagjai és vezetői valószínűleg nincsenek tisztában a szomáliai helyzettel, és hülye mind.
Te balázs komám, azért ha találkozol egyel is, ezt ne mondd nekik… pfffff….
2. Bűnözők?
- Naná.
Mi más lehetne? Egy csapat, jól szervezett, jól felszerelt zsoldoscsapat véletlenül sem lehet…
És igen, az EU terültén (vagy területéről), ugyebár, csak úgy lehet ide- oda menekülni, ha már az ember nehézsúlyú bűnöző, ráadásul elit kiképzést kapott korábban… tényleg, erre nemis gondoltam, a kutyának sem tűnne fel ez, főleg, hogy egy közismert cég alkalmazottai, akik éppen jó előre bejelentették, mikor és hol lesznek…
… hát, b***meg, tök logikus:
Ezek bizony hülye, tirpák bűnözők, akik azt sem tudják, mi van!
Áh.
május 29th, 2010 @ 14:08
“…Special Air Service…”
- Elnézést, elrépáztam, valójában Special Operation Command)
május 29th, 2010 @ 18:15
Általánosságban szerintem egyáltalán nem is cél, hogy bármiféle háború menetét megváltoztassa ez az ügy, Darman csak szeretne egy erős támogatással valamiféle hatalmi pozícíó közelébe férkőzni, úgy gondolom, ez nyilvánvaló.
Ennek ellenére, ha már elméleti síkon belegondoltunk, könnyen kijelenthető, hogy 100 egynéhány ember képtelen lenne bármiféle jelentős változást is elérni itt (legyen szó Dzsibutiban edződött idegenlégiósról vagy brit SAS katonáról). Főként ha olyan feladataik lesznek, mint az egyik legveszélyesebbnek tartott konvojkísérés vagy egyszerű személyvédelem. De változások eléréséről szó sincs, ez egy egyszerű biztonsági munka.
Mindenesetre azért csak az egyensúly fenntartása végett tegyünk tisztába egy dolgot: bármiféle kiképzéssel és felszereléssel felveheti a fegyvert a fanatizmus és az elvakult őrület. Elég egy jól időzített öngyilkos merénylet, vagy egy kellően célzott vállról indítható rakéta és mit sem ér a sok ezer végigmenetelt mérföld és lenyomott fekvőtámasz. Az Idegenlégió történetének egyik nagy verését is felfegyverzett vietnami parasztok okozták Dien Bien Phunál…brutális áron, de a fanatizmus határtalan…
május 29th, 2010 @ 21:10
GaceTillerro:
Két nagyon fontos dolog.
1.
“…bármiféle kiképzéssel és felszereléssel felveheti a fegyvert a fanatizmus és az elvakult őrület…”
- Téves.
Az arabok aztán eléggé be voltak lőve az utóbbi 60 évben pl. Izrael ellen, vagy, később az USA és szövetségesei ellen.
Eredmény:
- A szervezett hadiselés történetének kezdete óta soha, senki sem kapott ki jobban, mint az arab haderők Izraelétől, vagy az USA- tól.
A terroristákat is egészen jól vadásszák, de nem közölheti a média, hogy ezen a napon 50- et kaptak el, azon 70 merényletet hiúsítottak meg, stb.
(a cél jelenleg amúgy is a háború iszlám földön tartása, ez pedig működik)
2.
“…Az Idegenlégió történetének egyik nagy verését is felfegyverzett vietnami parasztok okozták Dien Bien Phunál…”
- Irgalmatlan nagy tévedés.
Azok nem felfegyverzett parasztok voltak, hanem vagy 100.000 KÍNAI kényszersorozott, és kb. fele ennyi reguláris észak- vietnami kiképzett katona.
A kiképzettség szintje persze sehol nem volt a Légióhoz, de mégiscsak kiképzett katonákról volt szó, akik annyian jöttek, hogy egyszerűen kifogyott a lőszer, elfogyott a nafta.
Az utánpótlási vonalak pedig az akkori, rendelkezésre álló technikával (a francia hadseregben) nem voltak tarthatóak.
Na, ezért veszett el Diem Biem Phu.
És ott nem annyira a fanatizmus volt a kulcs, hanem egyrészt, amit fentebb írtam, technikai feltételek hiánya.
Másrészt, a tipikus ázsiai szemlélet, hogy nem számít az egyén élete, így pelyvaként lehet szórni.
Harmadrészt: az a vietnami, vagy kínai, aki vette volna a bátorságot, és nem rohan bele a Légió pergőtüzébe, azt a saját tisztjei lőték volna agyon, és deportálták volna a családját is… ahogy sok esetben meg is tették, amúgy, sztálinista módra.
De ami a legfontosabb:
- Egy rokonom harcolt abban az ütközetben, Légiósként. 2 évet nyomott le Vietnamban, 1952- 1954- ig. Na, ő elmondta, pontosan kik ellen harcoltak… szóval, ezt nem “csak” könyvekből tudom.
Ha érdekel pár nem közismert részlet erről, magánlevélben megírhatom.
Szóval:
- A fanatizmus ma már nagyon kevés.
Egy tankot nem lehet pusztán fanatizmussal megállítani, egy elit alakulatot nem lehet fanatizmussal most már felszámolni.
Még ha az illető “fanatikus” esetleg éppen iszlámnáci, betépett kannibál, vagy ezek keveréke, akkor sem.
május 30th, 2010 @ 11:13
Na azért a fanatizmus erejét sem szabad lebecsülni. Nézzük Afganisztánt az oroszok 20 év alatt sem tudták elfoglani. Na jó ebben szerepet játszott a helyi domborzat és persze az is, hogy az amcsik nyomták őket fegyverrel. ( A Charlie Wilson’s War erről szól mármint, hogy hogyan jutattak az amcsik Egyiptomi és izraeli segítséggel orosz fegyvereket az afgánoknak)
A fanatizmus növeli a harci morált, háború megnyeréhez nem elég de hasznos lehet.
Diem Biem Phu. Hát itt sok minden össze játszsott egyrészt az, hogy a franciék nem hitték volna, hogy a vietnámiak meglelő lövegre és légvédelmi ütegekre tesznek szert. De a legfőbb gond az utánpótlásvonalak hiánya volt az ostrom előrehaladtával nem tudtak szárazföldi úton utánpótlást megoldani. Ezért légi úton kellett ami légvédelmi ütegek megjelenésével csak a rakomány ledobásával volt lehetséges aminek jórésze a vietnámiaknál landolt.
Engem érdekelne mit mesélt a rokonod.
május 30th, 2010 @ 20:02
Balin:
“…Afganisztánt az oroszok 20 év alatt sem tudták elfoglani…”
- Nem tudták, de nem is az volt a céljuk.
Hanem stratégiai helyek ellenőrzése, afgán kormányerők támogatása, iszlamisták megölése.
És ami fontos:
- Az egész hadjárat rosszul lett megtervezve, kivitelezve, alkalmatlan felszereléssel mentek hegyvidéki hadviselésre, stb. És gyakran nem is a harcászati- hadászati célok elérésére hajtottak a szovjet parancsnokok, hanem a kábítószerkereskedelem ellenőrzésére (jó példa: a Szalang magaslatnál lezajlott harcok).
Így pedig nem lehet háborúzni.
“…a franciák nem hitték volna, hogy a vietnámiak megfelelő lövegre és légvédelmi ütegekre tesznek szert…”
- Nem is történt ilyesmi.
A francia- vietnami háborút még az ötvens években, sikerült a sztálinistáknak és szélsőbalos bűntársaiknak Nyugat- Európában úgy reprezentálni, hogy hát ott százszámra vitték fel a hátukon a vietnamiak a sok nehézfegyvert, oszt’ jól széjjel lőtték a Légiót…
Frászt.
Nem volt semmiféle vietnami nehéztüzérség, legfeljebb aknavetők, meg kisebb kaliberű tábori ágyúk.
Az egy máig élő hazugság, hogy ott a vietnamiak mindenféle nehézágyúkkal lőtték a Légiót, hiszen ilyen fegyverekkel ott NEM RENDELKEZTEK.
Egyrészt, az volt a “győzelem” kulcsa, hogy több, mint 150.000 hullajelöltet zavartak neki a Légió állásainak, akik egyszerűen nem győzték agyonlőni – felperzselni a tömegesen feléjük rohanó ellenséget.
Másrászt, ahogy mindketten említettük, a francia utánpótlás problémái. Pl. az, hogy a francia légierőnek egyszerűen nem volt elég szállítókapacitása sem.
Harmadrészt, a légi támogatás hiánya: akkoriban nem volt elég repülő oda telepítve, többet pedig nem tudtak hozni. Repülőgép- hordozójuk is csak két, II. VH- ból visszamaradt minihajó volt, összesen nem volt rajtuk 30 bevethető gép.
4: Rengeteg francia és Légiós katona halt meg értelmetlenül, potyára a rossz felderítés, vagy éppen a felderítés teljes hiánya miatt Vietnamban. Ezen katonák hiányát aztán keservesen megszenvedték a diem biem phui bajtársaik.
Erről a címről írhatok még pár dolgot:
tilean@freemail.hu
május 31st, 2010 @ 19:03
@Bar-Lev: Ez már messze nem tartozik a blog témájához, de egyetlen megjegyzésedre muszáj reagálnom, aztán részemről tovább is lépnék…
“Nem volt semmiféle vietnami nehéztüzérség, legfeljebb aknavetők, meg kisebb kaliberű tábori ágyúk.
Az egy máig élő hazugság, hogy ott a vietnamiak mindenféle nehézágyúkkal lőtték a Légiót, hiszen ilyen fegyverekkel ott NEM RENDELKEZTEK.”
Ez óriási csúsztatás, sőt a hülyeség indokolatlan terjesztése. Nem tudom, mit mesélt Neked a rokonod, de a kevéske archív felvételből – szerintem ezeket magad is könnyen megtalálhatod – valamint a történelemkönyvekből és beszámolókból egyértelműen kiderül, hogy a vietnamiak erős nehéztüzérséggel (lásd a 351-esek), légvédelmi ütegekkel rendelkeztek és a végén szinte rommá lőtték a francia állásokat.
június 1st, 2010 @ 06:01
http://www.legion-recrute.com/hu/salaires.php
Légiósok sem keresnek valami jól. Egy kezdő légiós fizetése a francia minimálbér alatt van.
Például, ha egy Szomáliában szolgálatot teljesítő német zsoldos is megkeres ugyanennyit, akkor kb jobban jár, ha marad otthon a Lidl-ben árufeltöltő. Vagy csak én látom ezt így?
június 1st, 2010 @ 14:10
“…a kevéske archív felvételből…”
- A “a kevéske archív felvételek” nagy része csak illusztráció, gyakran köszönőviszonyban sincs azzal, amit éppen mond a narrátor.
Nem csak ebben az esetben, de jól dokumentált háborúkról szóló dukumentumfilmekben is.
Pl. nem tudom, feltűnt vajon, hogy a sok ezernyi II. VH ról szóló műsorban rengeteg alkalommal qrvára nem azt mutatják, amiről éppen beszél a narrátor?
Hogy sem a helyszín, sem a bemutatott fegyverek, ütközetek, de néha még a katonák sem stimmelnek (pl. SS- ről van éppen szó, erre SS helyett lazán bevágnak pár Wermachtos felvételt), mert egyszerűen csak odapakoltak pár vágóképet a szöveg alá?
Vagy, hogy ugyanannak a csatahajónak a felrobbanását vagy X helyszínt, X ütközetet megnevezve is bemutatják?
?!?
Nnnna, kb. ilyen ez a vietnami nehéztüzérség VS Légió dolog is.
Sőt, ez még rosszabb, mert ezt szándékosan hazudta el a sztálini- bolsevik- maoi- ultrakomcsi propaganda annak idején.
Sikerrel, mivel azóta is ezt a “vietnami hadművészet” (AZ MI????), és “vietnami nehéztüzérség” baromságot tolja a kelleténél több műsor, és könyv is.
Egyetlen dokufilmet láttam eddig, ahol ezt már kihagyták (egy nemrég készült műsor, a History Channelen láttam, címére sajnos nem emlékszek), és arra koncentráltak, ami valóban történt:
- Hogy a tehetségtelen, kizárólag a lehengerlő embertömeggel , ész nélkül rohamoztató sztalinista és maoista népvezérek addig küldték a húsdarálóba a kényszersorozott szerencsétleneket, míg a Légiónak szó szerint elfogyott a lőszere.
Vagy, nézzük ezt:
- Mennyi dokuanyagban hallotál te arról, hogy a vietnami kényszersorozottak igen gyorsan elfogytak, ezután már gyakorlatilag CSAK KÍNAI kényszersorozottak özönlöttek?
És hogy a Légió ezeket is tízezerszámra lőtte halomra, míg ki nem fogyott a lőszer?
???
Ha a többi is érdekel, ott az e- mail cím.
június 2nd, 2010 @ 07:15
Azért nem nekem a francia haderőről mindig a régi “rancia katonás viccek” jutnak eszembe. Meg az Onion annak idején megjelent száma, ami 1870-től talán 1970-ig (nem emlékszem pontosan meddig) minden évből előszedett egy archív cikket, amiben a francia haderő kapcsán valahol a világban “defeat” vagy “surrended” stb. kifejezés állt. Persze a légió az más tészta, de a franciák a napóleoni modernizáció óta sosem voltak azok a hú de nagy betyárok a harcban.