Madagaszkár: csak szaporodnak és szaporodnak…a mi hibánk?

Közzététel ideje | július 24, 2008 | 67 hozzászólás | GaceTillerro

Még Magyarországon is bőven találhatunk példákat olyan családokra, ahol 6-7 vagy akár még több gyermek is van, annak ellenére, hogy az itteni nők számára a családtervezés legtöbb eszköze könnyen elérhető. Sokan tradicionális okokból vállalnak sok gyermeket, másoknál az életkörülmények hozzák a nagycsaládos státuszt, de hogy rátérjünk cikkünk témájára, elmondható, hogy Magyarországon, egy európainak tartott, civilizált országban is gondok vannak egyes rétegek (és itt nem gondolok semmiféle etnikumra) családtervezésével. Ezek után könnyen elképzelhető, hogy milyen állapotok uralkodhatnak ilyen téren egy elszegényedett, főként falusias életformára épülő társadalomban, jelen esetben Madagaszkáron.

A hatalmas szigetország vidéki falvaiban rendkívül nagy a nyolcnál több gyermeket világra hozó nők száma, annak ellenére, hogy anyagi helyzetük akár még 1-2 gyermek eltartását is alig tenné lehetővé. Mint az egyik ritkaságszámba menő vidéki családtervezési klinika egyik nővére elmondta, a madagaszkári nők mindegyike szeretne kevesebb gyermeket vállalni és egy kis időt saját magára, munkájára, életére fordítani, de ezt az infrastruktúrális és anyagi lehetőségek miatt nem igazán tudják megvalósítani. A csodálatos természeti adottságokkal rendelkező szigetország lakosságszámán meg is látszik a tendencia, az elmúlt 25 év során megduplázódott a lakosság lélekszáma, idén elérve a 20 milliós számot, a vidéki területeken az egy főre jutó gyermekszám pedig 4.7 fő.

Persze Madagaszkáron is vannak megfelelő kezdeményezések, de ezek szinte kizárólag csak az ország nagyvárosaira koncentrálódnak, a leginkább érintett vidéki térségekben egyáltalán nincs lehetőség családtervezésre. Pedig kellene, egyrészt mert a rendkívül nagy születésszám csak növeli az éhínséggel érintett szegényréteg nagyságát, ezáltal konfliktusokat generálva, másrészt pedig a madagaszkári nők életének javítása érdekében sem lenne hátrány ilyen klinikák létrehozása. Az ország legszegényebb vidéki részein nem ritka az, hogy egyes lányok már 15-16 éves korukban életet adnak első gyermeküknek, és harmincas éveikre már 9-10 gyermeknek anyjának mondhatják magukat. Egyes törzsi vallások például nem is engedélyezik a megszakított szexuális aktust, vagy az óvszer használatát, másrészt pedig a hiányos szexuális felvilágosítás miatt ezek a családtervezési módok egyáltalán nem ismertek és elterjedtek. Persze, ez nem csak Madagaszkárra, hanem a világ jópár más térségére is igaz. És ez a "szabad szerelem" nemcsak a gyermekszám növekedését hozza magával, hanem az AIDS egyre ijesztőbb méretű terjedését is.

A probléma súlyosságát az is jelzi, hogy nemrégiben a Madagaszkári Egészségügyi Minisztérium megváltoztatta a nevét és ma már Madagaszkári Egészségügyi és Családtervezési Minisztériumnak hívják. Az államelnök, Marc Ravalomanana által pár hónapja elinditott társadalom- és gazdaságfejlesztési program nyolc pilléréből kettő is a családtervezéssel foglalkozik:

- az egyik egy átlag malgas család méretét kívánja csökkenteni, ezáltal pedig a családok
tagjainak életét próbálja jobbá tenni,

- a másik pedig a szexuális oktatást kívánja jobbá tenni, ezáltal csökkentve a tinédzserkori
terhességek számát.

Mint már említettem, a fejlődésnek vannak jelei, jópár nagyobb városban már vannak
születésszabályozással foglalkozó szakemberek, és családtervezési klinikák, de sajnos az igazán fontos helyeken, a vidéki falvakban, a lakók számára ezek elérhetetlenek. Ráadásul a partmenti falvakban tényleg kritikus ennek a kérdésnek a rendezése, hiszen a tenger kiszámíthatatlansága miatt a megnövekedett lakosságszám élelmezése is problémákat okozhat a jövőben, még jobban mint most.

Elvonatkoztatva Madagaszkártól, egyértelmű kapcsolat tárható fel az afrikai népesség és az élelmiszerek iránti kereset növekedése valamint a családtervezés és felvilágosító oktatás teljes hiánya között. Több nemzetközi szervezet is próbál lépéseket tenni a helyzet javítására, amíg még nem késő, több amerikai és brit alapítvány hozott létre kisebb családsegítő klinikákat kontinens-szerte, de egyáltalán nem eleget. Saját véleményem szerint sajnos ezek a klinikák nem igazán fogják megoldani a problémákat, hiszen már gyermekkorban el kellene kezdeni azt az oktató jellegű munkát, amellyel el lehetne érni, hogy a fiatalok később jobban odafigyeljenek szexuális kapcsolataikra. Egy nemrégiben Madagaszkáron végzett felmérés szerint ugyanis a 15-24 év közötti fiatalok mindössze 10 százaléka használt óvszert legutóbbi szeretkezései alkalmával, ami megdöbbentően alacsony szám, tekintve, hogy a női fogamzásgátlás még kevésbé elterjedt. Sajnos, hiába találhatunk pozitív példákról szóló cikkeket és statisztikákat az interneten, a helyzet rendkívül rossz. A fejlett társadalmaknak minél előbb lépéseket kell tennie az afrikai népesség döbbenetes méretű növekedése ellen, mert különben az anyagi javak igazságtalan elosztása miatt súlyos lázadásokkal és bevándorlási hullámokkal kell számolnia.

Végül elkerülendő, hogy tragikusan lássuk a képet, azért fel lehet hozni (mint már említettem) szép példákat is, konkrétan Madagaszkár esetében, ahol egy amerikai szervezet (PSI) felmérése szerint 2004-től napjainkig folyamatosan nő a családtervezési klinikákat igénybe vevők száma, ami mutatja, hogy megéri erőfeszítéseket tenni. De végre tényleg tettek kellenek és nem szuperbiztos, légkondicionált konferenciatermekben elzengett hangzatos szavak.

Hozzászólások:

67 válasz érkezett eddig a következő írásra: “Madagaszkár: csak szaporodnak és szaporodnak…a mi hibánk?”

  1. Brindizi
    július 24th, 2008 @ 20:18

    Az emberi tudatlanság végtelen. A tudatlanság szüli a nyomort. (És nem a fejlett világ béli kizsákmányolók.)

    Madgaszkáron nincs rádióműsor? Annak műsorába bele lehet szőni nem kevés nemi felvilágosítást. Filléres tétel lenne.

  2. amondó (törölt)
    július 24th, 2008 @ 20:30

    A lakosság 45%-a keresztény, ennek fele katolikus. A katolikus egyház pedig elutasítja a fogamzásgátlás minden formáját. Ha ehhez még hozzávesszük azt, hogy az egyháznak sokkal nagyobb hatása van a harmadik világban, mint amit ma Európában megszokhattunk, sokkal több lehetőségük van befolyásolni az embereket, akkor belátható, hogy milyen buta (?rosszindulatú) módon ragaszkodik dogmáihoz.

  3. hehe
    július 24th, 2008 @ 20:46

    amondó.
    Ez aztán irtó vicces, hogy a katolikus egyházra akarod kenni. :)

    Elolvastad egyáltalán a cikket?:

    “Egyes törzsi vallások például nem is engedélyezik a megszakított szexuális aktust, vagy az óvszer használatát”

    Valószínűleg azt is gondolod, hogy az itthoni meg nem nevezett rétegek családtervezési problémáit is az egyház okozza. :) (elárulom, hogy azt a segély okozza.)

  4. anarhista
    július 24th, 2008 @ 20:55

    háborúzz, ne szeretkezz!

  5. Kaktusz
    július 24th, 2008 @ 21:00

    Kedves hehe!

    Tudod te, hogy miért nem 15 miliárd ember él ma a Földön? Mert Indiában és Kínában nem igazán sikerült elterjednie az r. k. vallásnak…

  6. mokkaczuka
    július 24th, 2008 @ 21:03

    Hááát…nem tudom. Nekem három gyerekem van, és szeretnék még. Nekem rokonszenves a nyolcgyerekes modell. Mindenképp jobb, mint az a borzadályos lelki elsivárosodás, amit az egyke meg az egyse világa jelent. Persze, nagy a nyomor Madagaszkáron. Oszt’ az öngyilkosságok száma mégis Dél-Koreában a legnagyobb, majd Mo-on, majd asszem Belgiumban és Japánban. Ennyit a marha nagy északi fejlettségről.

  7. hehe
    július 24th, 2008 @ 21:20

    Kaktusz.

    Te melyik bolygón élsz? :)
    Jól értem hogy azt akarod mondani, ha Kínában és Indiában elterjedt volna a római katolikus vallás, akkor a mostani 1.3 ill. 1.1 milliárd ember helyett ott összesen 8.5 milliárd (=15-6.5) élne?

    Mellesleg megsúgom, hogy Európában meglehetősen elterjedt a római katolikus vallás, mégsem állunk túl jól népesedésileg. A túlnépesedés nem itt probléma, hanem pontosan a két fenti országban.

  8. KA_Steve
    július 24th, 2008 @ 21:29

    Hehe: nem baj az, ha az ember nem csak egy cikk alapján akar véleményt mondani, hanem esetleg ismer olyan dolgokat is, amik nem szerepeltek a cikkben. Én konkrétan nem vágom Madagaszkárt, de a kontinentális Afrika katolikus populációján belül százmilliós probléma az aids és tilos gumit használiuk… Kedves dolog…

  9. Rejtélyes
    július 24th, 2008 @ 21:29

    15-16 évesen? Az már öreg…
    index.hu/politika/bulvar/bonl8051/

  10. Motorkecske
    július 24th, 2008 @ 21:29

    Véleményem szerint a probléma ott kezdődött, hogy a fehér ember betette a lábát Afrikába és feldúlta ezeknek az embereknek az addig rendezett életét. Soha nem is értettem, hogy minek kellett szegényektől elvárni, hogy párszáz éves fejlődést bepótoljanak pár év alatt. Persze hogy nem tudják, mit tegyenek így, hogy hirtelen megváltozott minden, és a törzsi hagyományaik már nem érvényesek többé.
    Amúgy én azt gondolom, hogy mindenkinek annyi gyereke legyen, amennyit el tud tartani. Marha sokat ér ám a nagy lelki öröm, ha nincs mit enni…

  11. AP
    július 24th, 2008 @ 21:31

    Egyszerű.

    Milyen szórakoztató tevékenységhez nem kell pénz?

    Kicsit komolyabban megközelítve a dolgot, a szaporodás úgy néz ki, mennyiségileg, hogy vagy kevesebbet és minőségit, vagy sokat és majdcsak túlél belőlük néhány. Ez azonos az állatvilágban és az embernél is..
    Az egy utódra nagyon vigyáznak, a soknál pedig nem gond ha hullanak, mert elég ha néhány felnő.
    Jó körülmények között ezért van kevesebb utód, és a szegények ezért csinálnak sokat.

  12. .45ACP
    július 24th, 2008 @ 21:36

    Olyanok mint a ciganyok. Ki kellene azokat is telepiteni Madagaszkarra, ugy mint ahogy Hitler akarta a zsidokkal. Sajnos egyik sem jott-jon ossze.

  13. sourcerror
    július 24th, 2008 @ 21:39

    “Én konkrétan nem vágom Madagaszkárt, de a kontinentális Afrika katolikus populációján belül százmilliós probléma az aids és tilos gumit használiuk… Kedves dolog…”

    És a nem katolikus afrikaik sokkal nagyobb arányban használnak gumit? Tudsz valami forrást, vagy csak a levegőbe beszélsz?

  14. hehe
    július 24th, 2008 @ 21:41

    KA_Steve.
    Ugye most viccelsz?
    Nem hinném hogy Afrikában a vallás miatt terjed az aids, sokkal inkább azért, mert jobbra-balra, össze-vissza basznak. :)

    Szóval mivel annyira vallásosak, a gumis dolgot betartják, de a “ne paráználkodj”- at nem. Igaz? :)

  15. Motorkecske
    július 24th, 2008 @ 21:48

    Ne tiporjunk a kedves katolikus olvasók érzelmeibe, ők nagyon érzékenyek ám a kritikára…
    Maradjunk annyiban, hogy szükséges a felvilágosító munka az óvszerhasználat elterjesztése érdekében. Ha valakinek pedig a vallása (legyen az bármilyen) tiltja a használatát, az így járt. Csak családonként számolva osszanak ugyanannyi segélyt és ne gyerekenként. Akkor jobb lesz annak, akinek kevesebb gyereke van (és nem AIDS-es). Tudom, hogy ez kegyetlenül hangzik, de az emberfaj már csak olyan, hogy nem hajlandó gondolkodni, hacsak nem “késztetik” rá.

  16. sourcerror
    július 24th, 2008 @ 21:49

    “De végre tényleg tettek kellenek és nem szuperbiztos, légkondicionált konferenciatermekben elzengett hangzatos szavak.”

    Ti a Júdea Népe Front, vagy a Júdea Nemzeti Front vagytok?

  17. GaceTillerro
    július 24th, 2008 @ 21:51

    sourcerror: ez tetszik:)

  18. sourcerror
    július 24th, 2008 @ 21:51

    “Milyen szórakoztató tevékenységhez nem kell pénz?”

    Kő-papír-olló?

  19. kenez
    július 24th, 2008 @ 22:11

    Elmúlt 25 évben megduplázódott a népesség.
    Mi volt az azelőtti 6000 évben, akkor hogy sikerült (gondolom) kordában tartódnia a népesedésnek?

  20. Prophet
    július 24th, 2008 @ 22:16

    Csak láttak egy reklámfilmet a TV-ben, aztán megvesztek: Aids: kapd el ma, holnap már nem divat!

  21. Propeller
    július 24th, 2008 @ 22:38

    Mindennapi Afrika – Madagaszkár: csak szaporodnak és szaporodnak…a mi hibánk?
    A hatalmas szigetország vidéki falvaiban rendkívül nagy a nyolcnál több gyermeket világra hozó nők száma, annak ellenére, [...]

  22. kinney
    július 24th, 2008 @ 22:46

    Madagaszkárt az AIDS szempontjából érdemes megkülönböztetni Afrika többi országaitól: a kontinentális (főleg az egyenlítő alatt fekvő) országokban a HIV/AIDS prevelencia 18-20 százalék (és enyhén csökken), míg Madagaszkáron 1-1,5 százalék (és enyhén emelkedik). A kontinentális déli országokban az AIDS-nek köszönhetően a születéskor várható átlagéletkor 40 évre csökkent. A madagaszkári statisztikát nem ismerem, de elképzelhető, hogy ott még jóval magasabb. Ez azt jelenti, hogy egészen más az óvszerhasználat célja és jelentősége. Óvszert Afrikában nagyon sok ok miatt nem használnak, részben katolikus tanítások miatt, részben más törzsi dogmák (babonák) miatt, részben azért a szexuális felvilágosítás nagyon alacsony színvonalú. (A tévében és rádióban napi szinten megy a felvilágosítás, de a nem városlakó lakosság gyakorlatilag nem rendelkezik tévével és rádióval.) Ennek következménye, hogy Madagaszkáron nő a lélekszám, míg a többi országban nem (lehet kimutatni), főleg az AIDS-nek köszönhetően. Más: az AIDS nem csak azért terjed jobban ott, mit Európában, mert szabadosabban élnek (bár ez is igaz), hanem mert az ottani átlagember immunrendszere olyan gyenge, hogy a fertőzés bekövetkezésének valószínűsége nagyon sokszorosa egy átlagosan egészséges immunrendszerrel rendelkező európai vagy amerikai emberénél.

  23. Söndör
    július 24th, 2008 @ 22:57

    Bravó! Én nem vagyok kat, de azért, hogy a kat. egyház legyen azért felelős ( l. 25 % alatti arány), h ott túlnépesednek, hát az szép logikai következtetés. Nem is tudom, hol vesztettem el a fonalat…

  24. Vévé_Lóót
    július 24th, 2008 @ 23:01

    Ehh, hamarosan állítólag kilencmilliárdan leszünk… kéne egy tudóscsoport, amely kifejleszti, hogyan alakíthatnánk táplálékká a kipufogógázt és nem is lenne semmi gond!

  25. Dömper Ármánd
    július 24th, 2008 @ 23:14

    “Mi volt az azelőtti 6000 évben, akkor hogy sikerült (gondolom) kordában tartódnia a népesedésnek?”

    Elpusztultak, főként gyerekkorban, olyan betegségekben, amiket manapság, a gonosz nyugati orvoslás röhögve meggyógyít.

  26. Mila
    július 24th, 2008 @ 23:15

    Ajánlom mindenkinek a Korn: Evolution című klipjét…ha a zene nem is jön be mindenkinél,de a képek és a mondanivaló tuti…

  27. Mila
    július 24th, 2008 @ 23:16

    Na meg a mondást:

    A Föld IQ-ja állandó. Csak egyre többen vagyunk rá.

  28. KA_Steve
    július 24th, 2008 @ 23:19

    Nemtom, használjatok guglit, arra van. Katkó szervezetek is vannak, akik kivannak az egyház “inkább aids mint gumi” logikáján.
    Ha valaki nem vágná egyébként. Rengeteg olyan terület van, ahol a lakosság egységesen egy valláshoz tartozik. Van, hogy egész ország, de gyakran inkább népcsoportok. Namost ha ez katolikus, akkor ugye az úgy néz ki, hogy a terület katolikus, neked magánemberként már nem sok választásod van, lásd középkori európa. Itt pedig nyilván a katolikus egyház viszi az aids-kezelést is, ők a legaktívabbak a témában, nyilván a saját híveiknél is ők vannak ott. Namost egy szekuláris aids kezelő csapat szexuális felvilágosítással, gumiosztással stb kezd amellett hogy a betegeket ellátja, nekik ez a lehetőségük nyilván nincs meg. De más lehetőség sincs, hiszen mélyen vallásos környékeken az egyház tanításával ellentétes tanokat nem szabad terjeszteni, eretnek tárgyakat mint a koton nem szabad árúsítani stb. És igen, az emberek szeretkeztek, szeretkeznek és szeretkezni fognak, akár szabad akár nem. A kotonvásárlást lehet tiltani, ezt nem,de erről az egyház is sok érdekes sztorit tudna mesélni…
    Statisztikák terén amúgy nem túl erős a kontinens érthető okokból, így precíz adatok se nagyon vannak a vallások szerinti fertőzöttségről. Országok szerinti eloszlások vannak, amiket nyilván sok minden befolyásol, valamint az egyes országok lakosságán belüli százalékos arányok, ahol mondjuk az iszlám többségű országok 1-2%-ot tolnak, a keresztények meg 10-20-at. Dunsztom nincs, mennyire számít bele ebbe az egyházi paraméter, lehet, hogy tök más, számomra nem ismert különbség okozza. De aidseseknek megtiltani hogy gumit használjanak az kifejezetten gonosz dolognak tűnik számomra… Pláne, hogy Isten által szentesített házasságon belül is terjed az aids, ez már csak ilyen…

  29. sourcerror
    július 24th, 2008 @ 23:27

    Azt mondja meg nekem valaki, hogy akkor Olaszország miért nem népesedik túl?

    (Egyébként nem vagyok katolikus.)

    Egyébként nagyon szép és jó dolog a felvilágosítás, de az aki eddig napi egy dollárból élt, miből vegyen óvszert?

  30. sourcerror
    július 24th, 2008 @ 23:37

    “Más: az AIDS nem csak azért terjed jobban ott, mit Európában, mert szabadosabban élnek (bár ez is igaz), hanem mert az ottani átlagember immunrendszere olyan gyenge, hogy a fertőzés bekövetkezésének valószínűsége nagyon sokszorosa egy átlagosan egészséges immunrendszerrel rendelkező európai vagy amerikai emberénél.”

    Mitől volna gyenge az immunrendszerük? Az ember immunrendszere leginkább akkor gyengül le, ha
    - sokat tartózkodik nagy tisztaságú helyiségben (fimommechanikai vagy gyógyszerüzem)
    - a HIV vírustól (emlékszik még valaki, minek a rövidítése az AIDS és a HIV?

    AIDS (Acquired Immune Deficiency Syndrome = szerzett immunhiányos tünetegyüttes)
    HIV (Human Immunodeficiency Virus = emberi immunhiány vírusa)

    Szóval nekem erősen olyan érzésem van, hogy a kommentelő úr jól összekeveri az okot és az okozatot.

  31. sourcerror
    július 25th, 2008 @ 00:03

    “”Mi volt az azelőtti 6000 évben, akkor hogy sikerült (gondolom) kordában tartódnia a népesedésnek?”

    Elpusztultak, főként gyerekkorban, olyan betegségekben, amiket manapság, a gonosz nyugati orvoslás röhögve meggyógyít. “

    Á, dehogy! Azért nem népesedtek túl, mert még nem voltak ott katolikus misszionáriusok.

    Egyébként minél több segélyt küldünk oda, annál többen lesznek. Persze, ez annyira nem zavar, mert főleg az angolszász népek pénze megy el erre. Gondolom van némi lelkiismeret furdalás bennük a pár száz év rabszolgaság után.

    http://www.britishreparations.org/

  32. sertésmájkrém
    július 25th, 2008 @ 00:39

    Motorkecske, te nem vagy teljesen tiszta.

    Eh, már majdnem belekezdtem a magyarázatba, de nem fárasztom magam. Maradj tudatlan. ennyi.

  33. verro
    július 25th, 2008 @ 01:20

    Motorkecske:
    “Véleményem szerint a probléma ott kezdődött, hogy a fehér ember betette a lábát Afrikába és feldúlta ezeknek az embereknek az addig rendezett életét. “

    Probald mar mas oldalrol megkozeliteni a dolgot.
    Az emberiseg (es foleg az azelott kokorszakban elo nepek) csak koszonhetnek a “feher” (europai, hogy ne hangozzek annyira racist-nek) gyarmatositoknak. Az USA-ban meg ma is a bolenyeket hajkurasznak es az atlageletkoruk 30 ev lenne.
    Ehelyett a csunya gyarmatositok “megkinaltak” oket a vilag leggazdagabb orszagaval.
    Ha meg azzal jossz, hogy elvittek a nyersanyagaikat, akkor meg gondolkozz azon, hogy az meg valoszinuleg most is ott szunnyadna a foldben, mert a kokorszakik nem tudtak mit kezdeni vele.
    India, Kina ma a sz…ban sem lenne, ha anno a feherek nem mutatjak meg nekik hogy hogyan lehet prosperalo tarsadalmat letrehozni (lasd Hong Kong, Makao, Szingapur, Bombay etc)
    Szoval nincs lelkismeretfurdalas. Miert is lenne?

  34. blogen
    július 25th, 2008 @ 03:30

    Indiának és különösen Kínának volt saját prosperáló társadalma. Ráadásul az elmúlt kétezer év mindenkori kínai vállalkozó rétegének anyagias szemléletéhez képest egy XIX. századi angol kapitalista igazi szentimentális őskommunistának tűnik. Max. Az indiai államok és a kínai állam a nyugati hatalmak általi legyakásának vagy fél évezredes folyamata, majd a huszadik század második felében a lassú felemelkedésük jóval bonyolultabb folyamatok eredménye. Azért tartanak valahol most, mert a nyugattól függetlenül volt egy saját igen fejlett civilizációjuk, ami lehetővé tette a gyarmatosítók kultúrjavainak adaptálását. Ahol a gyarmatosítás előtt neolitikus szinten éltek, mint jórészt Afrikában, ott törvényszerűen rohadt szét a dekolonizáció után minden amit a gyarmatosítók építettek, mivel a helyiek primitív törzsi kulturája nem adott lehetőséget a nyugati kulturjavak adaptálására.

    A kínaiak és az indiaiak pontosan tudták előttünk is és nélkülünk is, hogy kell prosperáló társadalmat építeni, mi ehhez csak új eszközöket szállítottunk.

  35. Dzsoki
    július 25th, 2008 @ 06:23

    Ahol lakom BP belvárosában, ott az összes segélyen élőnek az a célja, hogy minél korábban minél több gyereket összehozzon, megkapja a ‘pógármestertől’ az ingyen lakást, és annyi segélyt ami mellett már nem kell elmenni dolgozni.

    Ez az esetek többségében működő és járható út jelenleg is.

    Köszönjük MSZP, köszönjük SZDSZ ezt a hatalmas reformot.

  36. Dr.Stein (törölt)
    július 25th, 2008 @ 06:48
  37. mushi
    július 25th, 2008 @ 06:59

    Dzsoki, igazad van a segélyeket illetően, sőt nagyon is igazad van, de szerinted a többi párt jobb akár egy centivel is???????????

  38. Nyihi
    július 25th, 2008 @ 07:12

    “Egyébként nagyon szép és jó dolog a felvilágosítás, de az aki eddig napi egy dollárból élt, miből vegyen óvszert? “

    Kúrja seggbe a csajt, attól csak nem lesz gyereke, vagy verje a faszát annak a szájába – nincs megszakítva a közösülés, mert így is a csajba folyik a geci.

    Már meg van oldva a családtervezés.

    Hát mindent nekem kell elmagyarázni?

    Kovi Ponóproducer

  39. Mila
    július 25th, 2008 @ 07:42

    Motorkecske:
    “Véleményem szerint a probléma ott kezdődött, hogy a fehér ember betette a lábát Afrikába és feldúlta ezeknek az embereknek az addig rendezett életét. “

    Van benne valami…ha nem oltanák be malária és egyebek ellen az afrikai gyerekeket humanitárius segély gyanánt,akkor továbbra is működne a szelekció,ami évezredeken át tette a dolgát: születne ugyan 8-10 gyerek a családban,de csak egy-kettő élné meg a felnőttkort…a természet mindig okosabb,mint a nagyon humánus emberi társadalom és mindig csak annyi embert engedélyezett egy élőhelyen,amennyit az el bírt tartani…de nekünk mindent meg kell próbálni megváltoztatni,mert olyan nagyon mindenhatónak képzeljük magunkat :-S

  40. szvsz
    július 25th, 2008 @ 08:10

    Nagy cucc, magyarorszagon 11-14 eves anyukak vannak…

  41. kenez
    július 25th, 2008 @ 12:00

    verro:
    “USA-ban meg ma is a bolenyeket hajkurasznak es az atlageletkoruk 30 ev lenne.”

    Bölényhajkurászás jó dolog. Átlagéletkoruk szerintem jóval több volt. Igen termékeny, gazdag tájak voltak arra, növényeket termesztettek, amennyire én tudom, viszonylag jól megvoltak. Csak egymást kaszabolták néha az ellenséges törzsek.

    Egy szóval sem mondom, hogy nem kellett volna amerika majdnem teljes őslakosságát kiírtani, az egy másik vita. De az indiánok szempontjából rossz ötlet volt.

  42. blogen
    július 25th, 2008 @ 14:22

    Nem irtottuk ki Amerika teljes őslakosságát, talán ha egy töredékszázalékuk eshetett a háborúk áldozatául. A mi betegségeink végeztek velük, nem mi. A betegségeinket meg az első találkozásokat követően ők maguk terjesztették el a kereskedelmi útjaik és kapcsolataik mentén, a legtöbb indián populcióban még az európaiak odaérkezése előtt. Pizarro már beteg inkákat talált, Soto kihalt városokat.

  43. bm613
    július 25th, 2008 @ 15:44

    blogen: ebben van igazság, de azokat, akiket még életben találtak a spanyolok, nagyrészt kiirtották. Gondolod, hogy pont abbahagyták volna, csak hát mit tesz Isten, szegények kihaltak időközben?

    verro 2008.07.25. 01:20:52
    Kik kapták meg a leggazdagabb országot??? Saját maguknak csinálták a gyarmatosítók, a pár ezreléknyi megmaradt indián még ma is nagyrészt rezervátumban él, a fehérekétől 20-30 évvel elmarad az átlagos életkoruk, a jövedelmük is töredéke a fehérekének.

  44. blogen
    július 25th, 2008 @ 17:55

    Dehogy írtották, épp ellenkezőleg! Mind az egyház, mind a világi kormányzat mindent megtett az őslakosok védelmében, mivel az új alkirályságokban munkaerőre volt szüksége és a térítés is gyorsan ment, így az új híveket is védték. Az ún. “népírtó spanyolok” nem több mint egy ostoba legenda.

  45. bm613
    július 25th, 2008 @ 21:02

    Valamint a Föld lapos, és egy teknősbéka tartja a hátán.

  46. blogen
    július 25th, 2008 @ 21:29

    Talán meg kéne ismerned Amerika spanyol gyarmatosításának történetét…

  47. sourcerror
    július 26th, 2008 @ 13:02

    “Az ún. “népírtó spanyolok” nem több mint egy ostoba legenda.
    [...]
    Talán meg kéne ismerned Amerika spanyol gyarmatosításának történetét… “

    Ajánlom figyelmedbe Urs Bitterli Vadak és civilizáltak című művét.

    Volt bizony népirtás, relokáció, miegyéb.

  48. blogen
    július 26th, 2008 @ 20:59

    Volt, de az őslakos populáció drasztikus megfogyatkozásában jelentéktelen szerepet játszott a járványok mellett. A spanyolok semmivel sem viselkedtek durvábban amerikában, mint a korabeli európai háborúkban.

  49. mokkaczuka
    július 28th, 2008 @ 08:27

    Jó, hát a k. nénikéjüket a spanyoloknak, mert az a föld, ahová ők a csülküket betették, egész véletlenül nem az övék volt. Egyetértek azokkal a hozzászólókkal is, hogy Afrika bajai nagyrészt annak köszönhetőek, hogy a gyarmatositók feldúlták az ő kis életüket, holott addig ők nagyon jól megvoltak egymás közt. Ez persze igaz, csak attól még nem lesz megoldva a mai helyzet, az ötszáz évvel ezelőttit meg nem lehet visszaállitani, ez egy. Kettő: a történelmet nem lehet erkölcsi alapokról megitélni. Ha mi gyarmatositottunk volna, talán egészen másként látnánk a problémát, mert – amit Magyarországon nem tudhatunk – győztesnek lenni kurva jó dolog.

  50. blogen
    július 28th, 2008 @ 17:54

    A monarchiának volt egy gyarmata, egy Tiencsini settlement. Szal gyarmatosítók voltunk mi is.

    img255.imageshack.us/img255/8988/tienchin1912yz8.jpg

    Az egykori gyarmati közigazgatás épületei közül a Tisztikaszinó ma is áll, szépen felújítva emlékeztet a negyed múltjára.

  51. mokkaczuka
    július 28th, 2008 @ 22:47

    Nem tudtam, köszi az infót. De azt hiszem, ez csak öszterrejhise vircsaft lehetett, Mo-nak nem sok köze volt hozzá. “Igazi” gyarmatokra gondoltam, amikor frankón ott van valaki a bennszülöttek földjén, azt’ aknázza kifelé.

  52. blogen
    július 29th, 2008 @ 17:15

    K.u.K. wirtschaft volt, tehát közös osztrák-magyar. És egy settlement Kínában, annál nem tudom mi lehetne igazibb gyarmat!

  53. mokkaczuka
    július 30th, 2008 @ 23:28

    Tudod mit? Igazad van. Ámen.

  54. blogen
    július 31st, 2008 @ 01:39

    Ausztriának tőlünk függetlenül már voltak gyarmatai korábban:

    - 1723-ban megszállta a begáli Banquibazar térségét (ma Ichapore), de ezt 1744-ben eladták egy holland társaságnak.

    - 1778-ban okkupálta a Terézia-szigeteket (ma Nicobar-szigetek), miután a benszülöttek szignálták (”X”) a felvételi kérelmüket az Osztrák Korona országai közé egy osztrák hadihajó fedélzetén, de a gyarmatot néhány év múlva feladták a telepesek és hazamentek, így mint elhagyott területet az angolok bekebelezték.

    A XIX. század végén erőteljes volt az osztrák-magyar behatolás Borneóra és a közeli szigetekre (Sulu, stb.) a hongkongi konzulunk tevékenysége révén, de végül nem igáztunk le egyetlen helyi szultanátust se, megelégedtünk azzal, hogy néhány bécsi bankár hasznát garantáltuk. És még ott volt a Jeges tengeri expedíció, aminek a Ferencz-József föld az eredménye és aminek nem lett folytatása, így az 1920-as években valamikor a szovjetek bekebelezték a területet.

    Lényegében se az Osztrák Császárság, de az Osztrák-Magyar Monarchia gyarmatai nem húzták tovább néhány évtizednél. Egyszerűen nem volt rájuk szökségünk, nem is emlékszik már rá szinte senki, hogy Trianonban Tiencsint is elvesztettük.

  55. capa
    július 31st, 2008 @ 16:41

    OFF:
    Ügyeljünk már a PC szóhasználatra!
    - a “harmadik világ” 1991-ig létezett
    - “Magyarországon, egy európainak tartott, civilizált országban” – minden társadalom “civilizált”, legfeljebb nem az általunk megszokott, európai formában. Nincs alacsonyabb rendű vagy felérendelt civilizáció.
    ON

  56. blogen
    július 31st, 2008 @ 18:58

    Ne ügyeljünk, a PC hiábavaló öncenzúrája nem változtat a valóságon. Nincs alacsonyabbrendű civilizáció, a civilizáció ugyanis vagy van, vagy nincs. Ahol nincs, ott a civilizáltakhoz képest alacsonyabbrendű, primitív állapotok uralkodnak. Más néven barbárság. A barbárságot pedig nem tolerálni, hanem felszámolni kell, vagy ha más nincs, hát leszámolni vele és képviselőivel a magasabbrendű lét lehetőségét biztosítani tudó civilizáció védelmében.

  57. blogen
    július 31st, 2008 @ 19:09

    Ja, és a kilenvenes évek elején a második világ szűnt meg, az első és a harmadi továbbra is létezik. Az egykori második világ (a keleti blokk) országai vagy felemelkedtek az első világba, mint mi, vagy lesüllyedtek a harmadik világba, mint mondjuk Türkmenisztán vagy Jugoszlávia egyes területei (Koszovó). Az új világrendben a világ két részre oszlik, a civilizált világra és a maradékra, amit barbár világnak is nevezhetünk, vagy amerikai szóhasználattal működő, tehát civilizált államokra és nem funkcionáló államokra:

    img185.imageshack.us/img185/1423/pentagonsnewmapei0.jpg

    Az utóbbiak területén a civilizált államoknak helyőrségeket kell fenntartaniuk a béke megőrzése (lásd: Kongó pl.), vagy a barbárok ellen vívott alacsony intenzitású konfliktusok (lásd: Afganisztán) miatt. Elsődleges cél, hogy a barbárságot a barbár világ határai közt tartsuk, mivel 911 megmutatta, hogy ha nem mi háborúzunk a barbárok területén, akkor ők jönnek ide, hogy elpusztítsák a saját primitivitásuk miatt gyűlölt civilizációnkat.

  58. Nargaroth
    augusztus 4th, 2008 @ 22:52

    Sohasem értettem, hogy mi köze a vallásnak a szexuális élethez, mármint, hogy miért “szól bele” akár az aktus menetébe és a védekezés módszerébe. Rendkívül primitív dolognak tartom ezt.

  59. mokkaczuka
    augusztus 5th, 2008 @ 15:22

    “OFF:
    Ügyeljünk már a PC szóhasználatra!
    - a “harmadik világ” 1991-ig létezett
    - “Magyarországon, egy európainak tartott, civilizált országban” – minden társadalom “civilizált”, legfeljebb nem az általunk megszokott, európai formában. Nincs alacsonyabb rendű vagy felérendelt civilizáció.
    ON “

    Kapaszkodj meg, de civilizáció és civilizáció közt irtóztató különbség van. Ha szerinted a norvég nem fölérendelt mondjuk a románhoz képest, akkor te hülye vagy, már ne is haragudj.

  60. capa
    augusztus 6th, 2008 @ 10:44

    Nem haragszom, de ne hülyézz le, ok? Én is tiszteletben tartom, amit írsz, pedig nem értek veled egyet. Innentől kezdve pedig kár veled megvitatnom, mi a PC, és mi nem.
    Szerintem nincsenek felérendelt és alárendelt kultúrák, nem gondolom, hogy mondjuk a buddhista alapú kultúra alacsonyabb rendű, mint a “norvég” (ezt inkább észak-európainak – szociálisan erősen érzékeny, alacsony kontextusú, feminista kultúra – hívnám, országoknak általában nincsen külön kultúrájuk). És kapaszkodj meg: ez nem csak az én véleményem, hanem a civilizációelmélet keretén belül ez az általános és elfogadott nézet. Olvass utána…

  61. blogen
    augusztus 7th, 2008 @ 02:59

    Amit általánosan elfogadott nézetnek nevezel, az csak egy törpe neomarxista minoritás körében elfogadott. Ez a kissebbség tagadja többek közt, hogy minőségi különbségek állnának fenn a kultúrák közt. A XXI. század elején ez a nézet szerte a világon az eszmék szemétdombjára került, hiszen egy olyan világban, ahol már Olaszországban is az utcákra vezényelt hadsereg védi a civilizációt az alacsonyabbrendű kultúrák és roncskultúrák képviselőitől max heves anyázást tud kiváltani a gondolat, hogy a ránk támadó a civilizált élet alapvető normáit se ismerő primitív népek olyanok mint mi.

  62. capa
    augusztus 7th, 2008 @ 12:43

    blogen 2008.08.07. 02:59:11

    “Törpe marxista minoritás körében elfogadott”
    Khmm…. Próbáld újra.

  63. blogen
    augusztus 7th, 2008 @ 16:57

    Neomarxista minoritás capa, neomarxista. :)

  64. mokkaczuka
    augusztus 8th, 2008 @ 16:08

    Általánosan a valóság elfogadott, a valóság pedig az, hogy a civilizációk harca folyik, és a lúzer civilizációk átkozottul agresszivek, pont mert lúzerek. A buddhista civilizációról senki nem állitotta, hogy alacsonyrendű, az iszlámról viszont teljes joggal állithatjuk, hogy agressziv, bunkó, gyilkos, barbár civilizáció, és sehol nem egyenértékű a WASP-pal. Még a cipője talpánál sem jár.

  65. blogen
    augusztus 8th, 2008 @ 20:00

    Nem folyik semmiféle civilizációk harca amióta a globalizáció révén létrejött a Föld egészét magába foglaló oikumené aminek következtében a Föld bolygón immár egyetelen civilizáció létezik csak és természeten nincs és nem is volt soha buddhista és iszlám civilizáció sem, ezek ugyanis vallások, amelyek hívei lehetnek civilizált nyugatiak is és barbár törzsi emberek is. A civilizációkat nem vallások, hanem emberek hordozzák, így a civilizációk államokhoz, társadalmakhoz és azok gazdasági és politikai berendezkedéséhez kötődnek és nem vallásokhoz. A jelenlegi globális civilizáció a nyugati civilizáció globalizációja révén jött létre, magába olvasztva a kínai, az indiai, az orosz és az arab civilizáció egyes elemeit is amelyek már csak mint a globális civilizáció helyi “ízei” élnek tovább.

    Az öböl menti iszlám vallású és arab nemzetiségű középosztály pedig semmiben nem marad el egy angolszáz protestáns középosztálytól.

  66. mokkaczuka
    augusztus 10th, 2008 @ 19:46

    “Az öböl menti iszlám vallású és arab nemzetiségű középosztály pedig semmiben nem marad el egy angolszáz protestáns középosztálytól. “

    :-) ))))))

    Kivéve abban, hogy nem létezik.

    Iszlám középosztály, bexarás….

  67. blogen
    augusztus 11th, 2008 @ 19:08

    Erős a gyanúm, hogy a Keszthelyi öblöt se tudod hol van, nehogy a Perzsa-öblöt. :)

    ui. Iszlám középosztály természetesen éppúgy nem létezik, mint keresztény, vagy buddhista középosztály, mivel középosztálya a társadalmaknak/népeknek/nemzeteknek van nem a vallásoknak.

Szólj hozzá!





  • Archívum

  • Címkék